Att man aldrig vänjer sig!

Att man aldrig vänjer sig!

söndag 12 maj 2013

Konstig policy kring IVF

Har idag funderat över det här med landstingsfinansierad IVF. Har lyckats läsa mig till att vi i Linköpingsregionen bara får två försök?!! Vad i helvete! Förstår inte riktigt sättet att se på ofrivilligt barnlösa. Har dock förstått att dessa personer ska ha rätt till samma sjukvård som vilka som helst andra. Kan man då jämföra det med att jag söker för öroninflammation, alltså då skulle jag ju bara få hjälp två gånger sedan kan jag gå med min öroninflammation bäst jag vill. Lyckas inte alla med dessa två IVF försök får de gå med sin barnlöshet...what the hell!!! Grymt. Jag har också funderat på väntetiderna. Nu vet jag inte hur de ser ut i Linköping, men jag har förstått att en del får vänta länge, hur blev det så?

IVF, väntetid, hormonmedicinI mitt fall innebär också tiden en fara. Jag äter hormonmedicin för att kunna bli gravid, och gravid har jag blivit fort när värdet blir normalt. Dock föreligger en risk för mig för utomkvedshavandeskap pga sammanväxningar. Jag bör därför inte bli gravid spontant, med tiden gör ju också sitt till. Riskerna som är förenade med utomkvedshavandeskap kan vara livshotande och kostnaderna kring detta är ju också omfattande. Så varför denna ibland orimliga väntetid? Söker jag för öroninflammation får jag ju omgående hjälp. Vem har bestämt att ofrivillig barnlöshet tål att vänta och att det inte skulle vara förenat med några hälsorisker??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar