Att man aldrig vänjer sig!

Att man aldrig vänjer sig!

fredag 3 maj 2013

De förbjudna orden

Vill faktiskt börja med att lyfta fram ett par ord/uttryckssätt som jag med åren har lärt mig att avsky. Förvisso har uttryckssätten inte bara varit av ondo. De har hjälpt mig att solla bort en del människor och när det kommer till att kunna få en bild av människors sociala kompetens och förmåga till empati. Dessa uttryckssätt och ord poppar allt som oftast upp när människor pratar om fenomenet vilja bli gravid, vara gravid, varit gravid. Vissa människor förvånar mig ibland, att de fullkomligt saknar förmåga att tänka utanför sin värld. Det blir många gånger så påtagligt när det kommer att handla om barn. Tror absolut inte att dessa människor är onda eller ute efter att vara elaka, men jag kan lova att jag ett par gånger har ställt mig frågorna; "djävlas hon med mig" eller "är hon dum i huvudet". Det är ju oftast som alltid en "hon". Vad som än händer i mitt (vårt) liv så lovar jag att jag aldrig kommer att uttrycka mig på nedanstående vis tillsammans med andra människor.


Ska inte ni "skaffa" barn?¨
- Man skaffar inte barn, barn får man!

Har du blivit gravid på "naturlig" väg?
- Ja vad är då naturlig väg idag? Och när/var kommer onaturligheten att spela in? Och avses endast graviditeten eller kommer det också att omfatta barnet? Om man måste äta medicin för att få ägglossning är då barnet onaturligt eller bara graviditeten onaturlig? Om man inte mår illa något alls under graviditeten, är den då onaturlig? Om man har befruktat spermie och ägg utanför kroppen är det då onaturligt? Om man föds med kejsarsnitt är det då onaturligt? Förr i tiden hade förmodligen både kvinna och barn dött, men med dagens nya teknik kan man undkomma detta. Är det då hjälpen som gör det hela onaturligt? Och varför pratar man bara om naturligt och onaturligt när det kommer att handla om graviditet? Man tänker väl aldrig om en person som tar astmamedicin att de lever på onaturlig väg? Vad som kan vara bra att tänka på i sammanhanget är att ofrivillig barnlöshet drabbar mellan 10 och 15 procent av alla par. Är alla de onaturliga? I vården används spontan graviditet, det föredrar jag bättre.

Ni då?
- Säger inte personen ifråga något om detta, så behöver du inte fråga.

"När vi får nästa barn..."
- Här visar sig de personer som verkligen inte har någon som helst förmåga att känna in någon annan verklighet än sin egen. Hur i helsike kan du veta att det blir så?

"Skaffa barnen tätt, så syskonen kan leka med varandra"
- Detta tycks vara något som alla tror är var och ens vilja. Kommentaren haglar ut från höger och vänster. Sällan tas hänsyn till personens historia kring att bli gravid, hur graviditeten fortskred, hur förlossningen gick, omställningen med barn och hur personen önskar att dennes liv ska se ut!

"Vi har ju en av varje sort så nu är det bra"
- Bara idioter säger något sådant!

"Det bästa vore om barnet kunde komma då och då"
- Det är dessa personer som pratar om att de ska knipa över nyåret, för man vill ju inte att barnet föds sent på året. Usch dessa människor får mig att må illa! Det bästa är, enligt min mening, att man faktiskt får ett barn och att det är friskt.

 skaffa barn, naturlig väg, empati, hjäpmedel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar