Att man aldrig vänjer sig!

Att man aldrig vänjer sig!

torsdag 1 augusti 2013

Gick fint på RMC

Nu har vi varit där på RMC, lite pirriga var vi nog allt. Det kändes så stort! Nu är det igång, nu är det allvar, stort sjukhus, den långa väntan till detta...Vi gick längs med de färgade sträcken på golvet, som ett tåg på räls. Jag först å honey efter..."rött streck var det va?" sa jag "näe blått va?" sa min sambo. Hmmm men vi hittade iaf fram till väntrummet. Besöket gick bra och "vår" läkare var en riktig klippa. Vi fick information och läkaren gjorde en gynundersökning på mig. Vi kom fram till att vi skulle köra det långa protokollet, vilken är två veckor längre än det korta. Hur el varför vet jag inte riktigt, men jag uppfattade det nog som att båda programmen kunde fungera i mitt fall. Hon såg att prover tagits på sköldkörteln tidigare och poängterade att det inte får ligga för högt. I mitt fall har jag fått till mig att mitt värde ligger högt med inom det normala spannet. Vi tror att läkaren på RMC sa att det ska ligga under 2,6. Planeringen är nu att jag ska kontakta RMC när jag får min nästa mens redan och därefter kör det sedan igång med nässprayen (nedreglering). Så spännande! Recepten är skickade och som tur är har jag redan kommit upp i högkostnadsskyddet och har gratis medicin till november.

Jag har ju oroat mig lite över detta sköldkörtelvärde. Det har ju varit känt för sjukhuset på min hemort att mitt värde har varit högt men ändå inom det normala spannet. Jag har frågat min tidigare endokrinolog om jag inte ska få medicin för mitt höga värde, men hon har ansett att det har rört sig om så lite att medicin ej varit nödvändigt. Så har vi resonerat i ett år iallafall. Men hur eller hur så beslutade jag mig under föregående vecka för att gå och ta ett blodprov på just sköldkörtelhormoneffekten och mitt prolaktin för att ha färska prover inför IVF. Ett beslut taget av helt å hållet mig själv.

Igår ringde endokrinologen som planerat å vad säger han då? Du behöver börja äta levaxin....WTF tänker jag då. Jag frågar givetvis varför. Endokrinologen ansåg att mitt värde låg lite för högt, det låg på 2.2. Du bör ligga under 2.0. Min irritation i detta är just att de vetat om detta i över ett år och mitt värde har varit samma under hela den tiden, så varför i helvete har man inte kunnat skriva ut medicinen innan????!!! Varför just nu när vi står i startgroparna för IVF. Jag lämnade prover i juni senast å då var proverna densamma, så varför inte denna diskussion då? Han skulle iaf skicka en journalanteckning till RMC. Jag sa det till honom att jag skulle tycka det vore tråkigt att behöva skjuta upp IVF behandlingen för att jag måste påbörja denna behandling nu. Sedan förstår jag ju givetvis att det är vad som behövs om det ger bättre förutsättningar. Men det gör mig så jävla förbannad att de inte kunnat sätta in den där medicinen tidigare.

Jag vet inte alls hur de tänker från RMC nu och om de anser att vi ska skjuta på behandlingen nu :-( Vill ju så gärna komma igång, men samtidigt vill jag ju inte att den gör det om värdena inte är helt ok. Men hur eller hur så har jag iallafall hämtat ut pillerburken och ska börja äta den imorgon.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att levaxinet inte sätter käppar i hjulet nu.
    Jag kör också igång med nässpray i början sv september. Min CD1 beräknas komma 12/8.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tåget rullar vidare som planerat...trots det sista. Så himla skönt! Spännande är det första IVF:n för dig med? Vad är CD1?

      Radera